Lektury, które proponuje MEN

„Nela na kole podbiegunowym”, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”, „Igrzyska śmierci”, ale też „Kajko i Kokosz”, „Śmierć urzędnika”, „Żona modna” – m.in. te tytuły są na liście lektur dla uczniów klas IV‒VIII.

Joanna Poros

Resort przedstawił projekty podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych oraz ramowych planów nauczania dla wszystkich typów szkół. Propozycje dotyczące m.in. języka polskiego, w tym lektur szkolnych, opublikowano na stronie internetowej ministerstwa. MEN poinformowało, że rozpoczyna „prekonsultacje”, które zakończą się jeszcze w tym miesiącu. Następnie projekty rozporządzeń skierowane będą m.in. do konsultacji społecznych.

Można przekazywać MEN własne opinie w tej sprawie. „Zachęcamy ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania opinii. Czekamy na opinie do 9 grudnia” ‒ czytamy na stronie ministerstwa. My zapytaliśmy młodzież; gimnazjalistkę i studentkę.

„Te książki są niezrozumiałe dla ucznia podstawówki” lub „trochę za późno omawiane” – w pierwszych komentarzach uczniów i studentów pojawiają się zarówno pochwały („młodzież lubi takie książki”), jak i krytyka oraz zaskoczenie.„Moja najfajniejsza lektura szkolna to »Przygody Tomka Sawyera«” – komentuje listę propozycji 15-letnia Hania, uczennica gimnazjum na warszawskim Bemowie (książki, które przeczytała ostatnio, to np. „Wielki Gatsby” Francisa Scotta Fitzgeralda i „Trafny wybór” J.K. Rowling).

»Mikołajek«? Wolę ekranizację, film zrobił na mnie inne wrażenie niż książka. Ale polecam lekturę. »Tajemniczy ogród« jest nudny, dłużył mi się, ale musiałam przeczytać – fajnie, że jest to lektura  dodatkowa. »Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa« to książka oryginalna, nieszablonowa, dobrze się czyta, fajnie, że autor stworzył tak bogaty świat. »Igrzyska śmierci« czytałam, kiedy miałam 14 lat, bo wszedł film na ekrany. W sumie powinny być lekturą, bo młodzież lubi takie książki” – uważa Hania. Zwraca też uwagę: „W nowym kanonie lektur w klasie VII jest Juliusz Słowacki, »Balladyna«. W gimnazjum miałam to dwa miesiące temu, a moja koleżanka z innego właśnie teraz czyta. Czyli dwa lata wcześniej jest to omawiane. Lektura spodobała mi się, bo bohaterka miała mocny charakter”.

„Szok! Gdzie znikła »Oto jest Kasia«? Mam nadzieję, że książka będzie omawiana w klasie trzeciej, bo nie ma jej w nowym kanonie lektur dla klasy drugiej. Dobrze, że »Karolcia« została. To moje ulubione książki dzieciństwa!” – to z kolei komentarz Marii – obecnie studentki ‒ absolwentki klasy humanistycznej XXXIII Liceum Ogólnokształcącego Dwujęzycznego im. Mikołaja Kopernika w Warszawie (18. w ubiegłorocznym rankingu liceów w Polsce). „Kto układał tę listę? Ktoś z uczniów konsultował?” – pyta Maria.

Komentując pozycje z tzw. kanonu na liście, utwory Prusa czy Czechowa, Maria ocenia m.in., że „Kamizelka” Prusa „nie powinna być w V klasie, bo nikt tego nie zrozumie”. „Czechow ‒ rok później? Masakra. To lektury niezrozumiałe dla ucznia podstawówki, słownictwo dawno nieużywane lub nieznane młodzieży, problemy przedpotopowe” – uważa studentka. „W »Kamizelce« bodaj występował handlarz starzyzną. Nie ma takiego zawodu. Ja to przerabiałam w liceum czy gimnazjum, a ze spisu lektur wynika, że młodsi będą męczyć się z Prusem czy Czechowem. Współczuję!” – mówi.

„Albo odwrotnie: »Opowieść wigilijna« trochę za późno będzie omawiana. Podobnie »Mały Książę«, jest w spisie w VIII klasie, a powinien rok-dwa wcześniej” – uważa Maria. Jak ocenia, „nieporozumieniem jest” omawianie w klasie VIII książki „Nela na kole podbiegunowym”. „Ja podarowałam tę książkę mojej siostrze na komunię” – opowiadała studentka.

„Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy i „Mikołajek” Rene Goscinny’ego i Jeana Jacques’a Sempe są na liście lektur obowiązkowych dla klasy IV, obok m.in.  „Mazurka Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego i wybranych wierszy Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej i Juliana Tuwima. Proponowane lektury uzupełniające dla czwartoklasistów to z kolei np. „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka, „Cudowna podróż” Selmy Lagerlof, „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett.

Propozycje lektur obowiązkowych dla klasy V to np.: „Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa” C.S. Lewisa, „Pan Tadeusz” (Zwyczaje i obyczaje) Adama Mickiewicza, „Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara, „Katarynka” Bolesława Prusa, „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego, „Czarne Stopy” Seweryny Szmaglewskiej. Lektury uzupełniające to natomiast m.in.: wybrana powieść Małgorzaty Musierowicz, „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego, „Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla, „Winnetou” Karola Maya, „Kamizelka” Bolesława Prusa, „Janko Muzykant” Henryka Sienkiewicza, „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina.

Uczniom klas VI jako lektury obowiązkowe zaproponowano m.in. tytuły: „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika, „Hobbit, czyli tam i z powrotem” J.R.R. Tolkiena, „Kameleon” i „Śmierć urzędnika” Antoniego Czechowa, „Pan Tadeusz” (Polowanie oraz Koncert Wojskiego) Adama Mickiewicza, „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza. Lektury uzupełniające to np.: „Cyberiada” (fragmenty) Stanisława Lema, „Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumasa, „Księga dżungli” Rudyarda Kiplinga, „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery.

Obowiązkowe lektury dla siódmoklasistów to, według propozycji MEN, m.in.: „Zemsta” Aleksandra Fredry, „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa, „Quo vadis” i „Latarnik” Henryka Sienkiewicza, „Siłaczka” Stefana Żeromskiego oraz satyra Ignacego Krasickiego „Żona modna”. Jako lektury uzupełniające, obok wybranej powieści kryminalnej Agathy Christie, zaproponowano np. „Starego człowieka i morze” Ernesta Hemingwaya, „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum, „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza i „Ziele na kraterze” (fragmenty) Melchiora Wańkowicza.

Wreszcie klasa VIII. Na liście proponowanych lektur obowiązkowych  m.in. „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego, „Balladyna” Juliusza Słowackiego, „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego, „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery’ego. Na proponowanej liście lektur uzupełniających dla uczniów VIII klasy szkoły podstawowej, obok m.in. zbioru opowiadań Bogdana Bartnikowskiego „Dzieciństwo w pasiakach”, „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego i „Dywizjonu 303” Arkadego Fiedlera, znalazły się „Igrzyska śmierci” Suzanne Collins oraz książka „Nela na kole podbiegunowym” (z serii „Nela Mała Reporterka”).

Na stronie MEN czytamy: „Po zakończeniu prekonsultacji – już w grudniu – projekty rozporządzeń podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej ramowych planów nauczania będą skierowane do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Przewidujemy, że projekty rozporządzeń będą podpisane przez Ministra Edukacji w drugiej połowie lutego”.

Joanna Poros

Projekt podstawy programowej (https://men.gov.pl/projekt-podstawa-programowa), m.in. zawierający listę lektur tekst „Podstawa programowa-język polski-szkoła podstawowa-klasy IV-VIII” (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/podstawa-programowa-–-jezyk-polski-–-szkola-podstawowa-–-klasy-iv-viii-.pdf)

Dodaj komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookies więcej informacj

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

zamknij